Volière Pret

Welkom in de fascinerende hobbywereld van eekhoorns!

Onder onze leden worden veel verschillende eekhoornsoorten gehouden, grofweg zijn deze soorten onder te verdelen in boom- en grond eekhoorns en tropische soorten.

Deze verschillende soorten hebben natuurlijk allemaal hun eigen behoeften en unieke levensstijl. Daar zetten wij ons dan ook graag voor in om deze charmante wezentjes alles te bieden wat hun behoeften toekomt.

Vragen over de Volière? Neem contact op!

De volière en inrichting

Eekhoorns zijn bijzonder actieve en speelse diertjes die in hun verblijf graag uitgedaagd worden.

De kunst voor een gelukkig eekhoornleven is om zijn natuurlijke habitat naar binnen te halen. Om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen bieden wij graag enkele handvatten. Vragen die daarbij kunnen helpen zijn;

• wat voor soort eekhoorn is het?
  • waar komt de eekhoorn van nature voor?
  • wanneer is de eekhoorn het meest actief en wanneer niet?
  • leeft de eekhoorn alleen, in een koppel of in groepen?

Van daaruit kan er al beter bepaald worden waar rekening mee gehouden dient te worden.

Niet alleen het formaat van het verblijf doet er toe maar ook zeker de inrichting en verrijking die de eekhoorns krijgen aangeboden. Wat betreft het formaat van het verblijf is groter altijd beter. Maar groot maakt niet alleen gelukkig, het gaat dus ook om wat er in het verblijf te vinden is.

Waarom is verrijking zo belangrijk?

In de natuur verkennen dieren voortdurend, zoeken ze naar voedsel en hebben ze verschillende activiteiten om hun geest en lichaam actief te houden. Onze eekhoorns worden hierin soms beperkt. Kooiverrijking is de sleutel tot het aanbieden van een omgeving die hun nieuwsgierigheid prikkelt, lichamelijke en mentale uitdagingen biedt, en zo een gelukkiger, gezonder leven ondersteunt.

Binnen de vereniging zijn genoeg verhalen bekend van eekhoorns die stereotiep gedrag vertoonden in een grote, maar niet goed verrijkte volière. En hiermee stopten in een kleinere volière waar zij veel verrijking kregen aangeboden, en de houder zich bewust was van de behoeften en wensen van de eekhoorn.

Doordat eekhoorns zulke actieve en speelse diertjes zijn, zijn ze gevoeliger voor stereotiep gedrag.  Stereotiep gedrag zijn repetitieve/herhalende handelingen of bewegingen die zonder duidelijk doel lijken te worden uitgevoerd. Deze gedragingen kunnen tot stand komen door stress, verveling, gebrek aan stimulatie of ongeschikte leefomstandigheden.

Enkele voorbeelden van stereotiep gedrag bij eekhoorns zijn koppeltje duiken, steeds langs dezelfde route heen en weer rennen of op een vaste plek op en neer springen.

Het is belangrijk om hiervan bewust te zijn, verrijking en inrichting spelen dus een erg belangrijke rol.

Soorten verrijking

Nu leest u al een paar keer het woord verrijking, maar wat houdt verrijking voor eekhoorns dan precies in. Er zijn verschillende type verrijkingen, zo kan er onder andere gedacht worden aan

Zintuigelijke verrijking

Denk hierbij aan smaak, geluid, kleur en geur. Eekhoorns hebben van nature bijvoorbeeld veel groen en bruin kleuren in hun omgeving. Door deze kleuren terug te laten komen in de voliere heeft dit een positief effect voor ze.

Voedsel verrijking

Denk hierbij aan het op verschillende manieren aanbieden van voedsel. Het voer niet alleen aanbieden in de voerbak maar ook op andere manieren waardoor het natuurlijke foerageer gedrag gestimuleerd word. Zo kan er bijvoorbeeld een stukje groenten of fruit in een gazen kubus of bol opgehangen worden waardoor ze moeite moeten doen om het eruit te krijgen. Ook het voeren van alle noten, pitten en zaden in schil werkt zeer verrijkend, hierdoor word het natuurlijke foerageergedrag gestimuleerd. Dit werkt ook meteen heel goed voor het slijpen van de tanden, deze groeien namelijk gedurende hun hele leven door. Daarvoor is het ook zeer van belang dat ze veel kunnen knagen. Ook het aanbieden van een knaagsteen, soepbot of hertengewei kan hierbij van dienst zijn.

Sociale verrijking

De mogelijkheid tot contact met andere dieren of soortgenoten. Wanneer de eekhoorn normaal in groepen leeft zal deze soort dus ook met soortgenoten gehuisvest dienen te worden. Andersom geldt deze regel ook, wanneer de eekhoorn een territoriale of solitair levende soort is dient deze niet met meerdere eekhoorns in het zelfde verblijf gehuisvest te worden (met uitzondering van de voortplanting).

En vergeet niet wanneer u een tamme eekhoorn heeft u zelf ook als verrijking kunt dienen voor deze eekhoorn. Wanneer u in de voliere staat en de eekhoorn over u heen kan klimmen en klauteren dient dit ook verrijkend.

Kooi/volière verrijking

Creatieve verrijking

Foto's verrijkingen

Het is belangrijk om het verblijf regelmatig aan te passen en te variëren om verveling te voorkomen. Let goed op het gedrag van de eekhoorn en pas de verrijkingsitems aan op basis van hun reacties. Zorg er ook voor dat alle toegevoegde items veilig zijn voor de eekhoorn en hun gezondheid niet belemmeren.

Dat moet er natuurlijk nog gedacht worden aan de nestgelegenheden. Eekhoorns bouwen normaliter meerdere nesten of maken gebruik van verschillende nestgelegenheden. Daarom is het van belang om in het verblijf ook verschillende nestplaatsen aan te bieden. De vuistregel voor het minimaal aantal nestengelegenheden geldt: het aantal eekhoorns in het verblijf + 1. Zo kunnen de eekhoorns altijd verhuizen van nest wanneer zij daar de behoeften aan hebben.

Voor eekhoorns zijn er heel veel verschillende soorten nestengelegenheden te vinden. Enkele voorbeelden die veel worden gebruikt zijn houten nestkasten, natuurlijk uitgeholde boomstammen en huisjes gemaakt van stof. Naast het aanbieden van genoeg geschikte nestgelegenheden is het ook belangrijk om de eekhoorns voldoende nestmateriaal mee te geven. Vooral in de winter stoppen ze hun nest graag tot de nok toe vol met warme zachte materialen als (paarden)haar, (alpaca)wol, mos, etc.